Rosa klimaaktivisme

green_is_the_new_pink-e1389904666426 riktig str
Denne teksten ble først publisert hos det feministiske bloggkollektivet Maddam.

For å være ærlig har jeg aldri vært særlig imponert over rosabloggere. Mange av dem bygger opp under usunne rollemodeller og uvørne forbruksvaner. Hvorfor ønsket vi i Grønne Jenter å gå inn i en bloggsjanger som vi i utgangspunktet ikke har sansen for selv?

Mandag 13. januar
Vi klinte på oss rød leppestift og åpnet den økologiske proseccoen. Endelig skulle vi lansere ideen som ble til i 2011. Grønne Jenter, en grønn rosablogg. En blogg hvor vi deler av våre vellykkede og mindre vellykkede forsøk på å være miljøbevisste verdensborgere.

Rosabloggerne gjør selvsagt noe riktig, hvis ikke hadde ikke så mange fulgt dem. De skriver om ting folk har interesse av å lese om, og derfor favner de bredt. De skriver om mat, klær, velvære, opplevelser og meninger. Det er jo akkurat de samme tingene jeg er opptatt av selv, men jeg er opptatt av det i et grønt perspektiv. Hvorfor ønsket vi i Grønne Jenter å gå inn i en bloggsjanger som vi i utgangspunktet ikke har sansen for selv?

If you can’t beat them, join them?
De fleste av jentene i bloggkollektivet har bakgrunn fra miljøbevegelsen. I mange år har vi jobbet for en bærekraftig og rettferdig verden. Vi har fulgt med på klimaforhandlinger i stampe, vært i utallige møter med politikere, til sammen skrevet hundrevis av leserbrev og drevet folkeopplysning. Vi har kjent frustrasjonen på kroppen. Klimakrisen er vår tids største utfordring, og ingen bryr seg. Hvorfor gjør ikke politikerne noe? Hvorfor forstår ikke folk?  Hvorfor går klimaforhandlingene så forbanna treigt?

Vi er klar over at noen kan oppleve at bloggen vår fremstiller miljøsaken som en myk kvinnegreie. Du vet, husmoraktivisme om hvordan man kan bli litt mer miljøvennlig i hverdagen og få et litt mer miljøvennlig forbruk. En koseblogg som unngår de store politiske klimasakene. Beklager altså, men da har du misforstått poenget.

Igjen, klimakrisen er vår tids største utfordring. Vi trenger ikke forsvare at vi forsøker å sette miljøpolitisk dagsorden gjennom nye kanaler. Miljøbevegelsen må klare å favne bredere og vi er nødt til å nå flere mennesker. Der har vi noe å lære av rosabloggerne. Vi har valgt å gå inn i en sjanger som både appellerer til og leses av hundretusenvis av mennesker daglig. Forhåpentligvis klarer vi å nå ut med et miljøpolitisk budskap til en målgruppe som i tidlig alder ofte danner seg usunne og lite bærekraftige forbruksmønstre.

Rollemodell søkes
Rollemodellene man møter gjennom rosabloggsjangeren bidrar til at man får et stadig større fokus på forbruksvarer som identitetsmarkør. Det er rollemodeller som har klart å normalisere silikonpupper og restylanlepper. Vi savner sunne og oppnåelige rollemodeller som viser hvordan man kan leve et bærekraftig liv. Vi vil bidra til at en grønnere livsstil ikke virker fremmedgjørende og vanskelig, og unngå pekefingermentaliteten.

Klimasak er kvinnesak
Jeg ga kanskje et snurt inntrykk av at klimasaken ikke skal være noen myk kvinnegreie, og innser at jeg kanskje har ordlagt meg feil. Den er ikke myk, men klimasaken er i aller høyeste grad en kvinnesak. Naturkatastrofer skiller ikke på kjønn når de herjer, men FNs rapport om ekstremvær (SREX) slår fast at kvinner faktisk rammes hardere enn menn. Ofte er dette fordi kvinner er marginalisert og fattigere. Vi vet at det er verdens fattige som rammes hardest av klimaendringene. Kvinner og jenter utgjør 70 prosent av verdens fattigste.

Kvinner har tradisjonelt vært, og er fremdeles mange steder, husholdningsforvaltere. Det skal man ikke kimse av. Kvinner har en avgjørende rolle i klimatilpasning og utvikling. Miljøsaken handler ikke bare om kutt i klimagassutslipp, men om bærekraft, rettferdighet og fordeling. Klima- og miljøsaken må samtidig sees i sammenheng med kunnskap, utdanning, lønnet arbeid og politisk deltakelse.

I klimakampen må alle virkemidler benyttes. Jeg svelget noen rosa kameler surret i regnbuefarga sukkerspinn, og starta rosablogg med ni miljøbevisste venninner. Nå begynner jeg egentlig å like det.

Bilde: Green Is the New Pink - Eric Pakurar
Creative Commons: CC BY-NC-SA 2.0

3 thoughts on “Rosa klimaaktivisme

  1. Kjære jenter. Så bra med en grønn – rosa blogg!! Dette har vi ventet på, og vi har ikke klart å starte en selv ennå.. MEN, vi har startet en butikk, og med den prøver vi å drive handelen i en mer grønnere og bærekraftig retning. Vår visjon er å gjøre det enklere å finne produkter som er produsert med tanke på både mennesker og miljø, og samtidig er fine! Se gjerne mer på velbevare.no og på vår FB side. Og, ikke minst, det hadde vært veldig hyggelig med besøk i butikken! Har mye å diskutere med dere og vise dere. Vi er to jenter, (litt eldre jenter, he,he) som også hele vårt liv har vært opptatt av samfunnsansvar og muligheter til å bidra for å få denne planeten på et mer riktig spor. Lykke til med bloggen og håper vi sees! Mvh Christine og Cecilie

  2. Hei Christine og Cecilie.
    Takk for en så hyggelig kommentar. Det gjør det ekstra gøy å blogge. Dere har en veldig spennende butikk, og vi vil gjerne høre mer om hva dere driver med. Inviter oss gjerne om dere har kundekvelder.

    Hilsen Malin, Grønne Jenter

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s