Oslos beste joggeturer?

Forside

Noe av det beste med sommerhalvåret er at treningsøkta kan flyttes fra treningssenteret og ut i naturen. Med sine mange uteområder, er Oslo et fantastisk sted for joggeentusiaster. Her er noen av mine favorittjoggesteder i Oslo. Hva er dine?

Opp til Ekebergparken: panoramautsikt over byen

 

Turen opp til Ekebergparken er min favoritt. Med trappene opp på gangstien langs Kongsveien får man dessuten litt trappetrening i samme slengen. Oppe ved Ekebergrestauranten kan man riste ut melkesyren mens man ser utover byen, før turen går inn i den omdiskuterte skulpturparken.

ekebergkollasj2

Det beste med å jogge i Ekebergparken er selvfølgelig at man kan jogge seg fra utsiktspunkt til utsiktspunkt der man kan se utover fjorden og byen. Bakkene og trappene opp gir dessuten superbra trening. Om ikke panoramautsikt, skog og et relativt mykt underlag er nok kan man ikke minst la seg underholde av skulpturer og kunstinstallasjoner på veien. Ta en av de andre stiene langs Valhallveien ned til Konows gate (det er flere alternativer, så prøv litt forskjellig)  så får du en fin runde. Jeg pleier å ta en sti som går rett nedenfor skulpturen på bildet over.

Ekebergkollasj 1

Lysbilde1

Idyll på Bygdøy 

Bygdøy kart

På Bygdøy kan man løpe på ordentlig mykt underlag, med en dose skog og trær. Utsikten over fjorden gjør det er helt nydelig å jogge langs vannkanten. For å komme seg dit kan man ta sykkelveien fra Aker Brygge langs E18 (fin tur i seg selv), ikke ta av i den store rundkjøringen (bilveien til Bygdøy), men ta til venstre ved Bygdøyveien og fortsett inn Hengsengveien (en liten grusvei) inn mot Bygdøy Sjøbad. Parker sykkelen ved Sjøbadet og start joggeturen langs strandkanten. Herfra kan man løpe vekselvis inn i skogen og ned langs vannet. Og før man drar hjem, kan man jo ta seg en liten dukkert:) Kjempefint!!

bygdøy 3

Fra Blindern til Sognsvann

Sognsvann-rundt er jo en typisk klassiker og såpass populær at man ofte får følelsen av å jogge i kø. Går man heller av banen på Blindern (eller tar trikken til Rikshospitalet) og jogger opp til Sognsvann, demper man køjoggingstendensene litt og får dessuten litt skogsti og oppoverbakker på kjøpet. Det finnes en oppmerket sti fra bak Rikshospitalet. Når man kommer opp til Riksen, ta gangveien som går slik at man har sykehuset på høyre hånd. Derfra kommer man seg fort inn i skogen og inn på merket løype. Her får man både litt sti og litt skog og endel åkre og grusvei, og for en utrolig befriende følelse å faktisk ha jogget opp til Sognsvann og ikke bare rundt:). Det mest tilfredsstillende er jo å vinke farvel til køjoggerne når man er ferdig med rundene sine og jogge lett nedover igjen, men om man er blitt for sliten kan man jo også bare ta banen tilbake til sentrum. Bildet er fra en av mine første joggeturer til Sognsvann i vår.

sognsvann

6 thoughts on “Oslos beste joggeturer?

  1. En fin runde med utgangspunkt Grünerløkka er å løpe opp Torshovdalen, via Sinsenterrassen til Hasle og Keiserløkka, derfra over Ola Narr og Tøyenparken og tilbake over Rodeløkka. Fin utsikt fra Ola Narr (øverste delen av Tøyenparken).

    Den litt lengre og mer slitsomme turen er å løpe opp til Grefsenkollen. Derfra er det utsikt i flere retninger. Fra toppen av slalåmbakken er det flott utsikt over Groruddalen og Østmarka. Det er lov å gå i de bratte bakkene :-) Og i helgene går det også buss opp. Mulig å løpe ned via Linderudkollen mot Kjelsås eller ned mot Årvoll/Tonsenhagen.

    En fin, litt lengre tur, men som ikke er så bratt, er å ta toget til Movatn ellers Snippen (vanlig Oslo-billett gjelder) og løpe tilbake til Kjelsås eller så langt en ønsker, f.eks. videre langs Akerselva nedover. Mye slakt nedover, bare et par kneiker opp. Har du litt ekstra tid og vil nyte utsikt over Maridalen og Oslo, så velg stien over Barlindåsen på en del av turen. Det er skikkelig bratt opp, men fin sti.

    Ellers er det jo bare å prøve seg fram. Oslo har mye å by på, og de fleste løpeturene jeg har, blir liksom bare til ved å prøve seg fram. :-)

    Holger

    1. Hei Greta, det har jeg ikke sjekket og kommer også litt an på hvilke stier man velger, men jeg pleier å bruke 40 min til 1 time i moderat tempo (tipper 8-9 km/t).

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s