En togtur til forandring?

Fotor0628200151
Skal du på ferie med barna dine i sommer? Hva med en ferie fri for fly? Vår gjesteblogger, Kay-Asbjørn, forteller deg om sine erfaringer rundt å ta med seg barn på interrail.

Norske familier vender i disse dager nesen mot Sør. Som migrerende fugler flyr vi ned til varmere strøk. Her sitter vi en uke på den samme stranda foran det samme hotellet med de samme nordmennene. Men hva gir en slik reise oss? Lærer vi noe om andre kulturer og blir vi kjent med nye mennesker? Og hva gjør slike reiser med miljøet?

1010248_10151728825944243_675252843_n

For meg er det mest spennende med reisen – selve reisen. Jeg blir stort sett alltid skuffet av å komme frem til målet. For da er reisen slutt. Det mest spennende er å se hvordan landskap, folk og kultur endrer seg gradvis sammen med selve reisen. Derfor forsøker jeg så ofte jeg kan å reise med tog eller buss. De fire siste somrene har jeg tatt med barna mine på interrail i Europa. Datteren min på snart ni har allerede besøkt 42 land.

552645_323642667725197_11239308_n

Å fly føles ut som å bli fraktet i en kapsel fra et sted til et annet, uten egentlig å oppleve selve reisen som noe annet enn en ren transportetappe. For barn, som har en løs og umoden forståelse av geografi, tid og rom, uteblir mange av mulighetene til å utvikle en sunn verdensforståelse – det er viktig at barn ser og forstår at verden er mer enn en strand i Syden og byen man selv bor i. Når jeg reiser med barna mine så ønsker jeg å åpne for nyansene i reisens mysterium. Jeg ser, etter hver reise jeg tar med dem, hvordan de utvikler seg og absorbere kunnskap gjennom opplevelsene reisen gir.

531635_323627687726695_943188773_n

Når man reiser med tog møter man alltid masse spennende mennesker og det er bestandig andre barn på togene så veldig lett å få venner fra hele verden. Selve reisen blir både et abstrakt og helt konkret rom for opplevelser, møter med andre mennesker, kunnskap og utvikling.

428543_323620584394072_1459537881_n

315450_323969851025812_598308383_n

I en tid hvor reisen har blitt en av våre betydeligste forbruksvarer og en ferietur til Syden står for like mye utslipp som et års bilkjøring – så er det kanskje på tide at vi tenker litt mer på hvordan vi reiser og ikke bare hvor vi skal reise.

599682_323644047725059_377777647_n

Vi foreldre har mulighet i en hel måned hver eneste sommer til å gi barna en skole bedre enn de de fleste. En skole som vil forme dem mer enn noe annet. Vi kan gi dem like mye kunnskap som en lærer vil klare i løpet av et år. Vi kan skape et engasjement ingen annen fotballtrener noen gang vil kunne gi dem. Eller vekke en nysgjerrighet teknisk museum bare kan drømme om. Så reis med barna dine, opplev verden, men unngå fly. Jeg anbefaler tog.

181307_323626374393493_695811545_n

1017676_10151739646754243_818046550_n

Skrevet av: Kay-Asbjørn Knutsen Schjørlien

9 thoughts on “En togtur til forandring?

  1. Siden min mann nekter å fly (av miljøhensyn) og jeg elsker å reise har jeg allerede tenkt på tog/interrail.
    Jeg lurer på hvor gamle barna var første gang dere reiste? Ev. hvor gamle du mener de burde være?
    Ev. om du har noen generelle tips?

    1. Hei Ranveig! Min mann og jeg har reist på togferie i Europa 2 ganger med våre 5 barn. Første gangen var de hhv 2, 6, 7, 10 og 15 år. Helt topp! Du får mye tid til ungene – spille spill, lese osv, og du kommer midt inn i sentrum av byene du besøker i stedet for på en flyplass langt utenfor. Små stopp på 2-3 timer før du drar videre kan benyttes til å se litt av byen i stedet for å vente på en flyplass (eller sitte fastspent i en bil…)

  2. Takk til Kay-Asbjørn for å dele erfaringer og sette søkelys på noe viktig, nemlig klimafotavtrykket fra reising. Mange «grønne» mennesker er opptatt av kortreist mat, men tenker kanskje ikke så mye på at en flytur slett ikke er kort. Borgar Aamaas ved Cicero – senter for klimaforskning – publiserte i fjor en artikkel som viser at flytrafikken i 2009 sto for 52 prosent av nordmenns klimaeffekt fra reising. Dette skyldes ikke at vi reiser flere ganger med fly enn med f.eks. med bil, men at hver flyr er vesentlig lengre enn en biltur, og at flytrafikken er energikrevende og gir en ekstra klimaeffekt som følge av at det dannes skyer og kondensstriper.

    Kay-Asbjørns anbefalinger om å ta toget kan jeg støtte fullt ut. Det er ikke så lett å ta toget på de aller lengste reisene. Men det er da også noe av vitsen. All reising krever energi og gir et visst miljøfotavtrykk, så dersom reisene blir litt kortere, er det faktisk bare bra. Men en trenger ikke oppleve noe mindre, tvert imot. Foruten miljøeffekten er det verd å understreke at en på togturer får sett ganske mye, og det er mulig å oppleve mange steder på forholdsvis kort tid, om en da ikke gjerne vil være veldig lenge på ett sted. Jeg har reist på togferie i Europa mange ganger, med utgangspunkt på Østlandet. Jeg har satt stor pris på å kunne både oppleve mange byer/steder på hver tur (da jeg gjerne ikke trenger mer enn maks tre dager på hvert sted, men dette kan naturligvis tilpasses individuelt), i tillegg til at det er mye å se fra togvinduet. Og jeg har ofte møtt mange interessante mennesker som en kommer i kontakt med på turene.

    Av helt praktiske tyips når det gjelder togruter og -billetter, så kjenner jo de fleste til Interrail. Det er et godt tilbud for dem som vil være fleksible eler skal reise mye i akkurat de antall dagene de ulike Interrail-billettene gjelder for. PÅ mine turer de siste åra (har reist på lengre turer i både 2007, 2009, 2011 og 2013) har jeg aldri brukt Interrail da. Har du ei reiserute du vil følge (som regel er det jo lurt å bestille overnatting på forhånd også …), så kan det fort – dersom du er tidlig ute – lønne seg å kjøpe enkeltbilletter. Deutsche Bahns Europa-Spezial er gunstige tilbud for reiser inn i og ut av Tyskland. Disse kjøpes enklest på http://www.bahn.de og gjelder på den avgangen de er kjøpt for (med noen unntak). For oss i Norge kan det lønne seg å bruke slike billetter fra Göteborg mot Tyskland eller fra Frederikshavn mot Tyskland. (Til Göteborg kjøper en NSBs minipris. Fra Oslo til Frederikshavn har Stena Line ofte billige billetter, om en ønsker å starte turen på båten.) Europa-Spezial kan igjen kjøpes fra steder i Tyskland til mange land videre østover (Warszawa, Karkow, Praha, Budapest, Wien, Paris, London etc.) I disse billettene kan en legge inn inntil 48 timers opphold hvor som helst undervegs, som gir ytterligere muligheter. Og – dersom en på http://www.bahn.de kjøper et såkalt Probe BahnCard til 25 euro, får en ytterligere 25 prosent rabatt på Europa-Spezial, i tillegget til at Probe BahnCard gir deg 25 prosent rabatt på ordinære billettpriser i Tyskland og i mange andre land.

    Reiser visere fra Tyskland til Brüssel og Paris via Brüssel kjøper enn best på http://thalys.com og i Frankrike og inn i Spania best på http://www.voyages-sncf.com/.

    Av togavganger vil jeg kort nevne nattoget fra København. Det når en dersom en tar toget til Göteborg som går fra Oslo S kl. 07.02. Nattoget fra København har vogner til Amsterdam, Basel og Praha. Ved å gå av i Köln er det høyhastighetstog videre mot Brüssel, Paris og London. Fra Frankfurt er det også forbindelser videre mot Paris og andre steder i Frankrike. Dersom en vil legge inn et opphold tidlig på turen, så er Hamburg å anbefale. Med toget fra Oslo S kl. 07.02 er en i Hamburg kl. 20.16. Hamburg er en interessant by. To netter der og reise videre med et hav og togmuligheter i alle retninger, er en god mulighet Berlin er ikke mer enn halvannen times togreise unna. Berlin er topp, men det må ikke «alltid» være Berlin. Praha, Budapest og Wien er eksempler på byer som kan nås fra Hamburg uten bytte. I retning Praha kjører en forbi Dresden, en by som har mye å by på, og har også en bydel som er litt «rufsete», som minner om Berlin … Fra Hamburg går det også nattog til Paris, München og Zürich, som kan nås dersom en reiser f.eks. med Stena Line til Frederikshavn og tog videre til Hamburg samme dag.

    Forbindelsene østover er ikke lenger så gode som de var. Det går fortsatt nattog Paris-.Berlin-Moskva. Men mer aktuelt er kanskje de tre daglige og forholdsvis kjappe og rimelige forbindelsene Berlin-Warszawa. Togreiser videre østover og på Balkan er veldig spennende, men det går ikke så fort. Billetter for tog sørøst for Budapest/Warszawa lønner det seg nok å kjøpe lokalt, gjerne tur-retur – da er det gode rabatter å få, uten at billettene nødvendigvis er bundet til bestemte avganger. Fra Beograd går det igjen nattog til Thessaloniki i Hellas.

    Om det tar litt tid å reise med tog på Balkan, så går det desto kjappere i sørvest. Det går daglige tog fra Frankfurt (M) i Tyskland til Marseille og retur, uten bytte. Toget tar ikke mer enn drøyt 6 timer, før en er ved Middelhavet. Reiser en fra Hamburg ca. kl. 10, er en framme ved rivieraen før kl. 22 (uten at jeg har valgt den byen som reisemål noen gang). Paris-Barcelona går nå unna på 6 timer og 30 min, og det er fire daglige avganger hver retning uten bytte. Fra Barcelona går det høyhastighetstog videre inn i Spania.

    Så mulighetene er mange. Jeg kunne fortsatt å skrive, men det begynner å bli seint, og folk skal jo gidde å lese det også. Ta gjerne kontakt om dere har spørsmål :-) (I år blir det forresten «bare» Norges-ferie, men det er også helt topp!)

    Hilsen
    Holger Schlaupitz
    E-post: hs@naturvernforbundet.no
    Twitter: @HSchlaupitz

  3. Til Ranveig:
    Første gang på interrail var min datter fire år, og sønnen min tre. Tips er å gjøre godt forarbeid, estille overnatting på forhånd og i nærheten av togstasjonen.
    Hilsen Kay- Asbjørn

    Til Holger:
    Takk for helt fantastiske tips! Disse vil sikkert hjelpe deg også, Ranveig. Vi i Grønne Jenter kommer til å reise mye med tog fremover, og kommer helt klart til å dra nytte av dine tips.
    Malin, Grønne Jenter

  4. Det å ta tog kan jo være fint det. Men jeg er nok en av de som velger det enkleste for å komme meg ut av Norge som er å fly. Absolutt et godt innlegg som fikk meg på tanken om å se etter miljøvennlige reisemåter neste gang skal på tur. :)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s