Grønne jenters beste tips mot hverdagsstress

10527392_498535636946444_3029382650060929696_n

Idag 10. oktober markeres verdensdagen for psykisk helse, og i år er det fokus på hverdagsstress. Vårt lille bidrag er å dele noen av våre beste tips mot hverdagsstress til flinke piker i alle kjønn og aldre. En grønn livsstil handler nemlig også om å ta vare på seg selv.

Alle vi i Grønne jenter er engasjerte jenter med mange prosjekter og til tider hektiske hverdager. Det er ikke alltid så lett å huske på å ta vare på seg selv når man har et brennnende engasjement og mye man ønsker å få til. Men å ta vare på seg selv er jo faktisk en forutsetning for å kunne ta vare på hverandre og kloden. Og det går an å få til begge deler!

 

Malín

Malín har to tips mot hverdagsstress.

1. Vær ute i skog, fjell, hav og natur. Slå av mobilen, og legg merke til tinga rundt deg. Kjenn på roen.

2. Slett apper på mobiltelefonen som f.eks Facebook. Vær mer tilstede der du er.

 

Andrea

Jeg kjenner at det å brenne seg ut i stor grad omhandler for stort engasjement og for lite tid for mitt vedkomne. Når man engasjerer seg i å redde verden kan man bokstavlig talt kjenne verdensbyrden på sine skuldre. Det verste for meg i en slik stund er tanken på ikke å orke å kjempe mer for en verden jeg faktisk vil kjempe for. Derfor er mine beste tips:

1. Å gå inn i seg selv og kjenne på hvorfor man faktisk er engasjert/bryr seg/ har mye å arbeide med – min erfaring er at det betyr at jeg har grepet mange viktige muligheter i livet mitt, som jeg tross alt er glad for å stå i (selv om det blir litt mye iblant).

2. Å anerkjenne egen innsats; det er fort å falle i fellen hvor man bare fokuserer på det man ikke gjorde bra nok og alt man ikke har gjort enda. Det gir meg mye ro å ta en kikk på det jeg faktisk HAR bidratt til isteden.

3. Å omgi seg med venner med samme engasjement og som også gjør mange ting. Hver gang jeg må hale meg selv ned til Spirekontoret etter en lang dag på lesesalen, får jeg faktisk mer energi av å være på møte. Det er flott å engasjere seg sammen for å jobbe mot en verden man vil leve i. Alle lass blir lettere å dra når man ikke drar alene.

Et av Andreas beste tips, er å være sammen med andre som engasjerer seg for det samme som deg
Et av Andreas beste tips, er å være sammen med andre som engasjerer seg for det samme som en selv

 

Siri

Siris beste tips er følgende:

1. Kom deg ut, et sted du er helt alene. Prøv og tømme alle tanker og kun fokusere på at du er alene uten noen andre rundt deg. Ingen forventninger, ingen som skal ha tak i deg. Du er helt alene.

Siri 1
Tøm hodet ute i naturen, gjerne helt alene!

2. Ikke gjør en dritt. Ligg i senga. Se på serier. Ha det rotete på rommet. Drit i at du har tusen ting du skulle ha gjort. Bare kjenn på følelsen av å gi litt faen.

Etter at du er ferdig med å ikke gjøre en dritt, kan du lage lister over ting du  gjøre. Så er det bare å sette inn konkrete mål og huke av.

Siri 2
Siri stritter imot forventningspresset ved å ligge i senga å se på serier når hun har hundre andre ting hun heller burde gjort, som å rydde rommet.

 

Miriam

Mamma har alltid sagt til meg : «Du kan ikke redde verden, hvis du ikke har det godt med deg selv». Det er så sant, som det er sagt. Prøv derfor i størst mulig grad å nyte livet. Det hjelper ingen at du går rundt med dårlig samvittighet over verdens problemer. Gjør en forskjell der du kan, og vær fornøyd med det! Sett din egen standard og slapp av litt :)

Miriam

Zlata

Mitt råd til å ta være på seg selv er: Husk at det er lov til å si nei til diverse aktiviteter og forpliktelser. Føler du deg overarbeida, overvelda, sliten og bare ikke lysten på å være med på noe, så er det helt greit og helt lov å si nei takk, ikke denne gangen.

Siden det er så mye treningspress for tiden, har mitt motto de siste årene med trening vært: Det skal være gøy!! Her etter en svettedryppende og utrolig awesome hip hop dansetime.

 

Johanne

Johannes tre tips til å ta vare på seg selv er:

1. Drømmedager: Når hodet er i høygir og tankene tar litt for mye plass, er det å sette seg på en café, se på folk og skrive dagbok det som får meg til å slappe av. Jeg har alltid fått høre at jeg tenker og reflekterer for mye. Men jeg liker å tenke og å stille spørsmål ved ting. Samtidig kan tankene spise opp energien og bli destruktive, derfor er det å skrive dagbok og people watching mine beste triks for å sortere tankene og gi meg nye inntrykk. Dette er mine drømmedager.

Johanne elsker å sitte på kafé og kikke på folk.
Johanne elsker å sitte på kafé og kikke på folk.


2. Jeg får masse energi av å gå, spesielt å gå på tur alene eller sammen noen, på fjellet eller i skogen. Tidligere har jeg skrevet om mitt velværetips å ta skogtur alene

3. Lag en liste over alt du er takknemlig for og ulike måter å vise kjærlighet på. Noen ganger kan jeg miste litt perspektiv. Små filleting kan bli til gigantiske problemer. Og da har tanten min lært meg å sette fokus på det man er glad i og takknemlig for. Hvem setter du pris på i livet ditt? Hvilke aktiviteter gir deg glede? Hva er du takknemlig for i dag? Og så prøver jeg å vise kjærlighet til folk jeg er glad i. Det er ikke alltid så lett å vise kjærlighet, men jeg prøver å trene på det, hver eneste dag. Tidligere har jeg skrevet et innlegg om sju måter å vise kjærlighet på

 

Marte

Alle har forskjellige ting som funker bra når hverdagen blir krevende og stressende. Mine beste tips til flinke, engasjerte piker av alle kjønn, er å bli flinkere (sic!) til å si nei til ting man ikke egentlig har så lyst til eller kjenner at man ikke har overskudd til. Jeg føler meg mye bedre når jeg unngår å booke inn for mange avtaler i løpet av en dag. De beste helgene er som regel de jeg ikke legger noen faste planer for i forkant, så jeg kan være spontan utifra det jeg føler for når jeg våkner opp om morgenen. Da kjenner jeg en helt annen ro sammenliket med helger som allerede er fullpakket med gjøremål. Heldigvis har jeg mange venner som også liker å være spontane. Per Fuggeli har skrevet en fin artikkel som handler om kunsten å si nei: Per Fugelli – ja og nei.

Marte anbefaler å oppsøke et epletre, feste hengekøya og ligge og døse og lytte til fuglesang (funker best i sommerhalvåret, for de med tilgang til park/hage og en hengekøye)
Marte anbefaler å oppsøke et epletre, feste hengekøya og ligge og døse og lytte til fuglesang (her med føtter fulle av jord etter å ha luket barbeint i skolehagen til Geitmyra matkultursenter for barn)

Bruk tid på mennesker du trives sammen med, og som gir deg energi. Gå en tur i parken, lytt etter fuglesang, kjenn på den friske høstlufta, og gled deg over de fantastiske høstfargene. Forsøk å være tålmodig og snill med deg selv, og kjenn etter hva som faktisk gjør deg glad.

Å forsøke og akseptere at noen dager og perioder i livet rett og slett er ganske kjipe, kan også hjelpe. I sosiale media kan man lett få inntrykk av at alle har det fantastisk hele tiden, men det er jo sjeldent helt sant.

index
Livsnyting på St.Hanshaugen/i Paris ved Canal Saint Martin

Jeg tror nærhet til naturen, i alle dens mange former, er utrolig viktig for god livskvalitet. Naturen inviterer til undring, er alltid i endring og er kilde til mye skjønnhet bare man er åpen og utforskende. Lær deg å trives i eget selskap, bevilg god tid til matlagning og måltider, lytt til yndlingsmusikken din og forsøk å minimere «må» og «bør» til «vil» og «kan» aktiviteter. Nok søvn er også alfa omega!

 

Har du noen gode tips mot hverdagsstress som du vil dele med oss?

2 thoughts on “Grønne jenters beste tips mot hverdagsstress

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s