Vår grønne julekalender: 14. desember

paddle board, padlebrett, ferie uten fly,

Tips nummer fjorten:

FLYFRI FERIE
En flytur tur/retur London-Oslo slipper per passasjer ut like mye klimagasser som et halvt års bilbruk. Heldigvis kan du dra på oppdagelsesferd uten å fly. Det krever bare litt kreativitet og litt mer tid.

Jeg vil oppleve verden uten å ødelegge den, og unngår fly så langt det er mulig. Det krever en litt annen måte å reise på, der reisen er målet. Uten tvil, det er disse reisene som er mest minneverdige.

For tiden lever jeg av å være på tur, og her kommer min forslagsliste over mulige miljøvennlige transportmidler som jeg har brukt i 2014.

Rulleskøyter
I sommer krysset jeg Lofoten på rulleskøyter sammen med en kamerat fra videregående. Lofoten må være mitt
favorittsted i hele verden. Mer spektakulært landskap skal man lete lenge etter. Verken Joachim (min turkamerat) eller jeg hadde stått på rulleskøyter før, og jeg må innrømme at det både er vanskelig og skummelt. Jeg skadet meg ganske kraftig andre dagen. Husk førstehjelpsskrin! Sykkel hadde nok vært et lurere alternativ. Vi sov i telt hele veien, og lagde mat på primus. Underveis surfet vi på Unstad, klatret Svolværgeita (med rulleskøyter) og dro på musikkfestival.

IMGA0617

Seilbåt
EXXpedition – sammen med fjorten andre kvinner seilte jeg over Atlanterhavet i en 72ft seilbåt. Underveis forsket vi på marin forsøpling og miljøgifter. Selv hadde jeg aldri seilet før, men det lærer man. De første dagene var jeg veldig sjøsyk, og så kom vi inn i et forferdelig vær. Dag tre husker jeg ingenting av.
Det jeg var mest bekymret for før jeg dro, var å ikke få være alene. Ikke ha mulighet til å stikke av. Det var aldri noe problem. Stikkord: Delfiner, regnbuer, morild, sterkt vennskap, uvær, solnedganger, soloppganger, horisont og hav, hav, hav.

Screen Shot 2014-11-28 at 09.23.37

Padlebrett
Vi følte oss ikke helt ferdig med eventyr da vi kom til Martinique med EXXpedition. Kapteinen Emily, to svenske seilere og jeg møtte en annen ekspedisjon som padlet rundt øya på padlebrett. Vi fikk prøve oss på brettene, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg definitivt skal delta på en padlebrettekspedisjon. Vi drakk et par øl og sov i hengekøyer på stranda. Husk myggspray!
10841112_10205417817788601_1870805816_n red

10863628_10205417824028757_383507192_n

Kajakk
I sommer dro jeg på padletur i kajakk sammen med pappaen min. Vi var like utenfor hytta vår på Sørlandet. Man trenger jo ikke reise så langt for å få en fin og minnerik opplevelse. Små turer er også store. Naturmangfoldet her er veldig rikt, og fiskeørnen svevde over oss.

IMGA0234red
kajakkmalinred

Ski
Egentlig er jeg skikkelig dårlig til å gå på ski, men i januar fikk jeg med meg en kamerat på vintertur i Jotunheimen. Han er naturveileder og lærte meg grunnleggende fjellskiteknikk og om vinterfriluftslivet. Jeg har ikke vært ute en vinternatt før, og det måtte vi jo gjøre noe med. Vi sov under åpen himmel og i en snøhule.

bilde 5
bilde 2

Andre forslag:
Tog:
Transsibirske jernbane eller interrail? Kay-Asbjørn har tidligere skrevet hos oss om å dra på interrail med barn.
Cargobåt: Det er vanskelig å få til, men det finnes nettsider som kan hjelpe deg.
Samkjøring: Haiking 2.0. Det finnes flere samkjøringsportaler i verden, f.eks GoMore
El-bil: Hva med en el-bil roadtrip?
Sykkel: Gjør som syklende Chris, som Marlene har skrevet om tidligere.

Hva er dine beste tips til en flyfri ferie?

«Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.»