Elbilferie uten rekkeviddeangst?

Ladestasjon1For folk som ikke er kjent med begrepet, rekkeviddeangst er den angsten som rammer en elbilist i rushet når man ser at batteriet er i ferd med å lade ut og du står midt på E18 uten ladestasjoner i nærheten. Scenariene dukker opp i hodet og hjertet begynner å slå. Etter elbilens ankomst til Norge har flere og flere kjent på denne følelesen. Nå er det kanskje flere som opplever det daglig. Men er det egentlig så ille? Jeg gjorde feltarbeid på rekkeviddeangst denne påsken, og vil gjerne dele min erfaringer og tips til hvordan elbilferie blir så behagelig som overhodet mulig.

Når man bor i Oslo er det sjeldent man trenger bil. Så for meg har det aldri vært en beslutning jeg må ta; skal jeg velge bensinbil eller elbil? Min venninne, Mari, har måtte ta det valget og valgte elbil. Nærmere bestemt en Peugeot iOn. Denne påsken skulle vi begge hjem fra Oslo til hjembyen Skien, og vi bestemte oss for å teste hvor mye is vi hadde i magen. Ville rekkeviddeangsten ta oss?

I følge grønnbil.no var det i februar 2015 hele 45 481 elbiler på veien i Norge. Det er en dobling bare siden 2013. Elbilsalget skyter fart og for flere og flere bilister er dette et åpenbart valg når man skal kjøpe bil. Dette er også mye takket være regjeringens insentivordninger for å stimulere til økt andel av elbiler på norske veier. Fortsatt er det ikke nok ladestasjoner til å dekke etterspørsel og regjeringen må følge opp med enda flere ladestasjoner om elbil skal bli et reellt alternativ til bensinbil når folk skal ferdes utenfor storbyene. Men nok tall, her er mine tips til hvordan du styrer unna rekkeviddeangsten når du tar med elbilen på feire utenfor ring 3:

1. Planlegg turen
Man kan ikke ta med elbilen på tur om man ikke har satt seg inn i hvor du kan skaffe deg strøm på veien og helst da ikke en kontakt i veggen, men en hurtigladestasjon. Hos elbilforeningen har de laget et hurtigladekart som burde være obligatorisk for alle elbileiere. Vurder også å meld deg inn i elbilforeningen for flere fordeler som elbileier. 1881.no har også kommet med nytt ladekart, her finner du lett ut hvor ladestasjoner og strømtilganger befinner seg, status på driften av ladestasjonen og hvorvidt de er ledige eller ikke. Det er super kjekt. Sjekk ut kartet her.

KOs

Første stopp for vår del ble i Drammen på en hurtigladestasjon der. Her var ladetiden innstilt til 15 minutter og vi fikk bilen ladet opp til 80 prosent for 44 kr. Det må jeg si, nesten full tank for 44 kr. Bensinbilen kan gå å legge seg. Deretter rettet vi snuten mot neste stopp på veien, Holmestrand, siste ladestasjon før vi bega oss ut på den mindre befolkede delen av veien; fylkesvei 32 fra Holmestrand til Skien. På denne strekningen var det kun en kontakt i en vegg som Mari visste om. Altså, en høyrisikostrekning med tanke på rekkeviddeangsten.

2. Ta med lesestoff
Enkelte ladestasjoner tar kort tid. Andre tar litt lenger tid, det kommer også an på hvor oppladet bil du vil ha. Det var også en lekse vi lærte i Holmestrand. Vi kruset inn på parkeringsplassen foran Kiwi i Holmestrand, ladestasjonen var allerede okkupert og kunne kun betjene én bil av gangen. Første venteperiode var i gang. Denne gangen gikk det fort og mannen kastet inn håndkle på 82 prosent. Det var vår tur og vi rigga oss til. Vi kjøpte oss VG med påskequizspesial og koste oss gløgg mens bilen ladet seg opp.

Venting

3. Lær deg elbilens «code of conduct»

Snart trilla det inn en ny elbil. Vi ladet fortsatt. Deretter kom den andre elbilen rullende…og vi ladet fortsatt. Jeg begynte å bli stressa, to biler stod å ventet på oss, vi hadde 86 prosent, men vi skulle ha 100. Uten fullt batteri kom vi oss aldri gjennom riksvei 32. Det gikk sakte, faktisk saktere og saktere, helt til det banket på vinduet. Mannen i elbilen ved siden av lurte på når vi hadde tenkt å gi oss. Mari svarte høflig at vi trengte 100 prosent for å komme oss til Skien. Med en oppgitt mine spurte han om ikke dette kanskje kunne ta litt for lang tid?

Det viser seg nemlig at på hurtigladestasjoner tar det kjempe lang tid å lade en bil etter 80 prosent. Mannen forklarte oss at når batteriet er over 80 prosent fullt, avtar hastigheten på ladingen og tilslutt vil den tilsvare det du har i husveggen hjemme. Med andre ord, vi måtte ha sittet i timesvis om vi skulle ha 100 prosent. Ny kunnskap for min venninne og meg, som ba ydmykt om unnskyldning og forklarte at vi var «ny i gamet». Han tilga oss raskt og ønsket oss lykke til på ferden mot Skien.

May the electricity be with us.

4. Ikke kast bort unødvendig strøm

Så vi startet deretter på turen over Siljan på riksvei 32 mot Skien. Begge var nervøse. Kom det til å gå? Nå hadde vi ikke fulladet bil engang. Vi ble ihvertfall enige om at ingen unødvendig strøm skulle kastes bort. Mari måtte kjøre så Eco-effektivt som overhodet mulig (og ja, det betyr drit sakte i oppoverbakker med mange biler bak oss), varmeanlegget ble slått av, men musikkanlegget fikk stå på. Hva er vel bilferie uten god musikk på full guffe?

Strømbruk

5. Kos deg

Det ble en kald men hyggelig opplevelse, Mari hadde både skjerf og votter på lur, så litt minusgrader i bilen var ingen problem. Elbilferie er litt som å spise sesongbasert mat; du må tilpasse deg årstiden, nyte den maten (les strømmen) som er tilgjengelig og planlegge måltidene (ladestoppene) slik at du utnytter ressursene (batteriet) til sitt ytterste. Så det er mitt siste tips. Skru opp musikken, len deg tilbake, pust med magen og drøm om den neste ladestasjonen. Det går som regel helt fint.

Og ja, vi kom oss fram til Skien med hele 4 strømbarer igjen faktisk. Det var en stor seier for Maris rekkeviddeangst og et viktig steg videre for elbilens framtid.

3 thoughts on “Elbilferie uten rekkeviddeangst?

  1. Hei!
    Eg prøver å samla elbilbloggarar (og bloggarar med tilsvarande interesser) i ei felles bloggliste; «Blogg om elbil»; bloggomelbil.blogspot.com. Har òg oppretta ei Facebookgruppe med same tittel og med adressa; https://www.facebook.com/groups/980141348717317/
    Har ikkje funne noko slik liste andre stader, og trur det hadde vore fint om me hadde nokre samlingsstader der me kunne utveksla erfaringar.

    Ser at de har i alle fall ein, kanskje fleire artiklar om elbil.
    Håpar dermed det er greitt at eg legg til ei lenke og litt informasjon om dykkar blogg på bloggomelbil.blogspot.com.
    Og viss du ynskjer det, er de velkomne til å melda dykk inn i Facebookgruppa.

    Tanken er at de seinare kan skrive inn litt informasjon, gjerne både i blogglista og Facebookgruppa om seinare artiklar som de publiserer, slik at andre interesserte kan følja med når det skjer noko nytt i bloggen.

    Vennleg helsing;
    Halvard

    1. Hei Halvard! Kult iniativ! Bare gøy om du vil skrive om oss og linke til oss. Dette er nok den eneste bloggen om el-bil, foreløpig. Hilsen Kari-Anne

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s