Vegansk fitness

PicMonkey Collage Aurora Bårdsen Nilsen er 28 år, og bor i Harstad. I dag gjesteblogger Aurora for oss om det å trene og spise grønt. Tidligere har hun skrevet om sin grønne reise.

Takket være trender som supermat og rawfood vet vi mer enn noensinne om fordelene ved å ha et plantebasert kosthold. På tross av at kunnskapen rundt dette er stadig økende, er det for mange fortsatt uforståelig hvordan man kan få proteiner i fra andre kilder enn dyr.

At man kan utøve bodybuilding og fitness, og utelukkende spise vegansk – virker enda vanskeligere å forstå. Internasjonalt, og spesielt i USA, har det oppstått en veganbølge som har vokst seg større og sterkere de siste årene. Fenomener som vegansk bodybuilding og fitness har oppstått. Det har enda ikke slått helt an i Norge, men det er nok bare et tidsspørsmål før vi ser mer av det også her til lands.

Det finnes utrolig mange kilder til proteiner i planter – og dermed i et vegansk kosthold! Det meste av naturlig mat har større eller mindre mengder av ulike proteiner i seg, også kjent som aminosyrer. Det er i alt 22 aminosyrer. En del aminosyrer kan kroppen omforme selv etter behov, mens 8-9 aminosyrer er vi avhengige av å få gjennom maten vi spiser. Disse kaller man essensielle aminosyrer.

DSC_0545~2
Hjemmelagde proteinbarer med mandler, havregryn, peanøttsmør, kokosolje og stevia.

Fullverdig protein er mat som inneholder alle de essensielle aminosyrene, og siden ikke alt vi spiser inneholder fullverdig protein så bør man spise variert. I løpet av en dag kan man for eksempel spise noe med korn, noe med nøtter, noe med frø og noe med belger, så er man sikker på at kroppen får i seg det den trenger av protein.

Gode fettsyrer fra kilder som for eksempel raps, olivenolje, kokos, nøtter, frø og avokado er også viktig. Man bør spise mye frukt og grønt, og gjerne et kosttilskudd, for å sikre at en får i seg det man trenger av vitaminer og mineraler Når det kommer til karbohydrater, prøv å unngå de mest raffinerte og sats heller på grove varianter.

DSC_0543~2
Chiapudding med kokosmelk, stevia og vanilje.

 

Selv om det ikke er nødvendig, kan det være lurt å investere i et proteinpulver i tillegg til det du spiser i løpet av en dag når du skal drive med vegansk fitness. De mest vanlige variantene av vegansk proteinpulver er soya, ris, hemp og erter.

Jeg anbefaler å bruke økologisk, raw og ikke-genmanipulert proteinpulver. Akkurat nå bruker jeg brunris-protein med nøytral smak, hempprotein naturell og erteprotein med sjokoladesmak.

proteinSjekk også ut vegansk bodybuilding og fitness på Facebook, Youtube, Instagram og Ecosia, og dere vil se at det er mange som bygger sterke,veganske kropper rundt om på denne planeten.

Her er noen grupper på Facebook som kan være verdt å sjekke ut:

NorVegan fitness

Trening med veggiser Oslo

Vegan Bodybuilding and Fitness

Vegan Women Bodybuilding and Fitness

Jeg skal selv prøve ut vegansk fitness i tiden framover, og er spent på resultatet. Håper det etter hvert starter opp et vegansk fitnessteam her i Norge slik som de har i USA, det hadde vært utrolig flott. Ta gjerne kontakt dersom du eller noen du kjenner holder på med eller er interessert i å starte opp med vegansk bodybuilding og fitness!

4 thoughts on “Vegansk fitness

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s