Januarblek med lite energi? Bli grønn og gira!

gronngira-event-foto-magensy-com

For flere år siden stresset Hilde så mye at hun til slutt møtte veggen. Det som hjalp var trening, mindfulness og grønt kosthold. Det resulterte i konseptet Grønn&Gira og bloggen Vegetarløperen. Her kommer en gjesteblogg fra Hilde Valbjørn Hagelin.

Har du lite energi nå i januar og føler at du ikke får brukt tiden din på det du egentlig brenner for? Eller jobber du ofte i et gir hvor jobb og forpliktelser tar mer energi fra deg enn det du klarer å hente inn?

Slik har veldig mange det. Vi stresser avgårde fra det ene til det andre, og bruker ofte mer energi enn det vi klarer å hente inn. Samtidig har vi sjelden tid til å gjøre det vi virkelig vil. I alle gjøremålene og forpliktelsene mister vi typisk gleden, energien og gnisten. Hverdagen blir noe man bare må komme seg gjennom – ikke noe man gleder seg til. Dette vil vil i Grønn&Gira gjøre noe med.

gronngira-teamet-foto-magensy-com
Foto: http://www.magensy.com
Vi i Grønn&Gira synes livet skal leves maksimalt. Derfor ønsker vi å hjelpe deg å bli mindre stressa og mer energisk og glad. For å gjøre dette bruker vi en fremgangsmåte vi selv har hatt veldig gode resultater med: Vi kombinerer det beste fra trening, mindfulness og grønt kosthold.

Det mest sexy først – trening!
Trening kan gi fantastiske resultater for kropp og sjel. Dette visste du sikkert. Men har du noen gang tenkt på hvordan du skal trene for å få mest mulig livsglede og energi – og minst mulig stress? Å løpe på tredemølle med musikk i ørene eller å gå all-inn på crossfit-timen gjør deg ikke nødvendigvis mindre stressa eller mer energisk og glad.
vegetarloperen-hilde-valbjorn-hagelin-foto-nils-harley-boisen
Foto: Nils Harley Boisen

Selv har jeg trent mot ironman triatlon og vært oppe i 17 treningstimer i uka. Ble jeg mindre stressa av det? Nope. Det handler om å lære hvordan man kan bruke trening bevisst for å skape mindre stress og mer glede og energi. Her kommer mindfulness inn i bildet.

vegetarloperen-hilde-valbjorn-hagelin-foto-jonas-jornberg-icebugxperience
Foto: Jonas Jörnberg

Mindfulness for å skape bevissthet
Med mindfulness kan du skape bevissthet rundt kropp og sjel – hva kroppen og den indre stemmen prøver å fortelle deg. Bruker du dette i treningssammenheng vil du få mye mer ut av treningen. Og bruker du det i ellers i livet vil du klare å være mye mer tilstede og få mer utbytte av det du gjør. Det vil si mer konsentrasjon på jobben, og mer glede av fritidsaktivitetene.

gronngira-bodymind-reboot-3-11-16-trening-og-mindfulness-2-foto-veganmannen-no
Foto: Veganmannen.no
Og ikke minst – du vil lære å kjenne etter og vite når nok er nok – enten det gjelder trening, jobb eller fritid. Mindfulness blir en buffer mot overbelastning.

Da jeg begynte med mindfulness var det litt som å gå tilbake i tid – til tiden før alt stresset med mobiltelefoner, statusoppdateringer, updates og 24 timers tilgjengelighet. Mindfulness fikk mye av jaget til å forsvinne. Det var fantastisk.

gronngira-bodymind-reboot-3-11-16-foto-veganmannen-no
Foto Veganmannen.no

Grønt kosthold for stabil energi, god nattesøvn og optimal restitusjon etter trening

En tredje ting som virkelig har stor effekt på stress- og energinivå er kosthold. Da jeg trente mot ironman triatlon gikk jeg fra å være vegetarianer til å spise whole-food, plant-based. Det hadde en enormt positiv effekt. Jeg følte meg ufattelig mye bedre fysisk, jeg sov bedre og fikk generelt mye større overskudd.

gronngira-teammote-4

Den store fordelen med å spise plantebasert når man trener er at man føler seg lett i kroppen og det er lettere å komme seg ut på trening. Dessuten restituerer man raskere. Antioksidantene i plantene kan hjelpe på det oksidative stresset man påfører kroppen under hard trening.
Whole-food, plant-based vil si at man bruker hele, rene råvarer – altså lager maten fra bunnen – og at kostholdet er plantebasert. Masse antioksidanter, fiber, freshe råvarer og herlige måltider!
gronngira-hilde-valbjorn-hagelin-vegetarloperen-foto-magensy-com
Foto: Magensy.com
Bli grønn og gira? Lær mer på workshop!
Er du interessert i å bli mer grønn og gira? Kom på workshop!
På Grønn&Gira sine workshops lærer du hvordan du kan bruke trening, mindfulness og grønt kosthold for å skape mindre stress og mer glede og energi.
Både 21. og 28. januar kan du være med på workshoppen Kom i gang med trening og grønnere kosthold.
Jeg håper vi ses der!
Her kan du lese mer og melde deg på.

Øverste foto: Miriam Andrea Jøms, Magensy.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s