Tur + nye venner = sant!

Hva gjør man når har gledet seg skikkelig til tur, men turfølget plutselig må melde avbud og man ikke har lyst til å gå alene? Marte testet lykken hos DNTs vandregruppe fire dager før avreise til Finse for å gå Aurlandsdalen.

Jeg hadde gledet meg i månedsvis til å gå sagnomsuste Aurlandsdalen sammen med en gjeng, men jo nærmere tur-helgen kom, jo flere meldte avbud av ulike grunner. Da kom jeg på at det finnes en vandregruppe på Facebook for DNT Oslo og omegn. Jeg bestemte meg for å teste lykken der.

Utsikt fra frokost på Geiterygghytta i Skarvheimen 1.224 moh

Flaks for meg var det tre stykker som ville bli med! Ingunn og Sonia kom med Bergensbanen en time før toget mitt ankom Finse, og de tilbød seg å vente på meg. Supersnilt! De hadde uansett planer om å gå Aurlandsdalen den helga. I tillegg kastet Sigrid fra Oslo seg med, og vi tok morgentoget vestover sammen.

Varde i sitt rette element ;)

Venninne og kollega Elin møtte oss på Geiterygghytta på kvelden etter at vi hadde gått fra Finse, så plutselig var vi et turfølge på fem! Veldig hyggelig. Etter tre-retters middag på Geiterygghytta tok det uvanlig kort tid før jeg sovnet på sovesalen – få ting er bedre enn å legge seg etter en lang marsj i godt selskap i nydelig landskap.

Elin og Sigrid på utkikk etter det perfekte lunsj-stedet

Det er stas å få bli kjent med nye mennesker på tur – man kommer fort tett innpå hverandre og snakker om alt og ingenting mens timene og kilometerne flyr.

Årets siste bringebær?

Fra Geiterygghytta gikk vi videre til Aurlandsdalen Turisthytte (tidligere kalt Østerbø), og dette var turens desidert tyngste etappe. Mye opp og ned, og til tider krevende terreng. Men nydelig vær og variert landskap.

Aurlandsdalen er full av spennende kulturlandskap

Opplevelsen med DNT’s vandregruppe minnet meg om da jeg var i Berkeley i California på utveksling et år, og bestemte meg for å melde meg inn i Cal Hiking and Outdoor Society, foreningen for studenter som er glade i friluftsliv. Det viste seg å være en effektiv måte å kombinere turer med å få seg nye venner med mye av de samme interessene som meg. Utrolig fint å vite at det finnes sånne muligheter!

Det er lett å bli litt lykkelig av å gå på tur i godvær!

Jeg var både forkjøla og hadde en verkende visdomstann litt på overtid i forkant av denne turen, men siden jeg var så utrolig gira på å få gjennomført valgte jeg å ikke avlyse. Det angrer jeg ikke et sekund på! Kondisen var ikke akkurat på topp, men heldigvis var turfølget mitt veldig tålmodige. Utrolig fornøyd da vi kom fram til Vassbygdi etter 6.6 mil fordelt på tre dager! Og fantastisk vær mesteparten av tiden.

Aurlandsdalen er full av steder som det er skikkelig sus over!

Togturen fra Oslo til Finse er sjeldent vakker, og tar fire timer. Tilbake fra Vassbygdi / Aurland går det både buss og tog. Digg at det er så god kollektivforbindelse til en så magisk destinasjon!

Det uttrykket der sier det meste!

Aurlandsdalen er faktisk en av de fineste turene jeg noensinne har gått. Kan varmt anbefales! Det samme gjelder vandregruppene til DNT :-)

For detaljert turbeskrivelse for Aurlandsdalen, se ut.no sine tips her.

Takk for turen til Sigrid, Ingunn, Sonia og Elin!